Pelatihan Pengembangan Soft Skills Kewirausahaan di Era Digital di SMK Al Mujahidin Cikarang

Authors

  • Arif Siswandi Universitas Pelita Bangsa
  • Asep Muhidin Universitas Pelita Bangsa
  • Wisnu Setyawan Universitas Pelita Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.61946/vidheas.v2i1.81

Keywords:

Soft Skills, Entrepreneurship, business, Digital, Development

Abstract

Entrepreneurial soft skills are non-technical skills that are important for entrepreneurs to succeed in managing and developing their businesses. These skills include interpersonal, managerial and personal abilities that help in interacting with other people, making decisions, and adapting to market dynamics and changes in the business environment. By developing entrepreneurial soft skills, entrepreneurs can be better prepared to face business challenges and take advantage of existing opportunities, thereby achieving sustainable success in a competitive business environment. Integrating entrepreneurship soft skills training at Al Mujahidin Vocational School, Cikarang, faces several challenges. However, with the right solution, this training can provide significant benefits for students. It is hoped that the results of this service will provide practical guidance for trainers and consultants who wish to support SMEs in increasing their online presence through social media. With increasing digital competence, it is hoped that SMEs can be more competitive in this increasingly connected global market.

References

Albi, K. (2020). Pengaruh Pemasaran Digital dan Suasana Toko Terhadap Minat Beli di Kedai Kopi S. Jurnal Manajemen Strategi Dan Aplikasi Bisnis, 3(1),

Amir, N. O., & Mustikawati, D. (2019). Penerapan Digital Marketing dalam Meningkatkan Pendapatan Pedagang Bunga di Desa Sidomulyo Kota Batu. Jurnal Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis, 3(4), 681–688.

Andrian. (2019). Digital Marketing dan Ragam Produk pada Minat Beli Konsumen Toko Online Shopee (Studi Kasus pada Mahasiswa Prodi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Bhayangkara Jakarta Raya Angkatan 2016). Ekspektra: Jurnal Bisnis Dan Manajemen, 3(1), 14.

Ariani, D., W. (2003). Manajemen Kualitas Pendekatan Sisi. Kualitatif. Arimbi, dea febi. (2020). Pengaruh Digital Marketing Terhadap Minat Beli Konsumen Studi Kasus Pada Pengguna Aplikasi shopee. 21(1), 1–9.

Evelina, Nela., Waloejo, Handoyo Djoko., Listyorini, S. (2011). Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk, Harga, Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Kartu Perdana Telkomflexi (Studi Kasus Pada Konsumen Telkomflexi Di Kecamatan Kota Kudus Kabupaten Kudus). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis S1 Undip, c, 203–213.

Febriyantoro, M. T., & Arisandi, D. (2018). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Pada Era Masyarakat Ekonomi Asean. JMD: Jurnal Riset Manajemen & Bisnis Dewantara, 1(2), 61–76.

Fitrianna, H., & Aurinawati, D. (2020). Pengaruh Digital Marketing Pada Peningkatan Brand Awareness Dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian Produk Cokelat Monggo di Yogyakarta. INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis Dan Manajemen Indonesia, 3(3), 409–418.

Fuady, Z. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Digital Marketing Terhadap Minat Beli Konsumen Di Studio Capture Pekanbaru. 6, 1–13.

Herosian, M. Y., & Samvara, M. A. (2019). Pengaruh Penggunaan Digital Marketing Dan Kemudahan Akses Layanan Aplikasi Belanja Online Dalam Peningkatan Daya Beli Masyarakat Kota Medan Di Era Revolusi Industri Marketing 4.0. Jurnal Akbar Juara, 4(5), 45–62.

Krisnawati, I., Ubaidi, I. A., Rais, H., & Batu, R. L. (2019). Strategi Digital Marketing dalam Perdagangan Hasil Tani untuk Meningkatkan Pendapatan Kabupaten Karawang. Jurnal Ilmiah Ekonomi Global Masa Kini, 10(2), 70.

Lidyawati. (1998). Hubungan antara Intensitas Menonton Iklan di Televisi dengan Perilaku Konsumtif.

Mileva, novilea dinar. (2018). Pengaruh Social Media Marketing Dan Persepsi Kualitas Terhadap Niat Beli Surabaya Snowcake (Studi Pada Masyarakat Surabaya Timur). Jurnal Ilmu Manajemen (JIM), 7(2), 446–452.

Nurpratama, M., Anwar, S., Manajemen, P., & Indramayu, U. W. (2020). Penerapan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (Umkm) Di Kelurahan Karangmalang Kecamatan Indramayu Kabupaten Indramayu. Investasi, 6(2), 87–102.

Nusarika, L. A. K., & Purnami, N. M. (2015). Pengaruh Persepsi Harga, Kepercayaan, Dan Orientasi Belanja Terhadap Niat Beli Secara Online. EJurnal Manajemen Unud, 4(8), 2380–2406.

Priyatno, D. (2014). Mandiri Belajar Analisis Data dengan Spss. Mediakom.

Purwana E, S., Dedi., Rahmi., Aditya, S. (2017). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro , Kecil , Dan Menengah ( Umkm ). Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (JPMM), 1(1), 1–17.

Saputro, W. A., & Laura, N. (2020). Pengaruh Digital Marketing dan Layanan Purna Jual Terhadap Keputusan Pembelian yang Di Moderasi Oleh Citra Perusahaan. Media Manajemen Jasa, 8(2), 1–11.

Yustiani, R., & Yunanto, R. (2017). Peran Marketplace Sebagai Alternatif Bisnis Di Era Ilmiah Komputer. Jurnal Ilmiah Komputer Dan Informatika

Downloads

Published

2024-08-20

Issue

Section

Articles